Forsterk dine tekniske og praktiske ferdigheter ved å jobbe direkte med banebrytende teknologi og samarbeidspartnere
Akselerer både karriere og læring ved hjelp av tverrfaglig problemløsing
Kjemp på toppidrettsnivå for å sikre pallplasseringer blant verdens beste universiteter ved å realisere egenutviklede systemer
Jobb direkte med noen av Norges ledende bedrifter og knytt kontakter på tvers av fagområder
Fyll sommeren med konkurranser på Formel-1-baner som Red Bull Ring og Hockenheimring
Drivetrain er ansvarlig for å omgjøre bilens elektriske energi til bevegelse med minimalt tap. Gruppen er ansvarlig for å designe, validere, utvikle og teste hver komponent i drivverket - fra motorer og gir til uprights, bremser, pedalboks og kjølesystem som holder motorer og inverter i riktig temperaturområde. Arbeidet følger en iterativ og detaljert CAD-modelleringsprosess, samt dynamisk og termisk simulering og omfattende benk-til-bane testing. Gruppen anvender både mekaniske ingeniørfag, elektriske ingeniørfag og materialteknologi for å maksimere varighet samtidig som man fokuserer på lettvektig design.
Systemet bruker en in-wheel layout hvor hver motor sitter i senter av felgen, går gjennom uprights og knyttes til outboard hjuloppheng. Denne konfigurasjonen reduserer kompleksitet, reduserer mekaniske friksjonstap og gjør drivverket mer responsivt. I tillegg åpnes mulighetene for avansert 4WD. Sammen gir et optimalisert drivverkssystem rask akselerasjon, solide bremser, samt smidig kjøring i svinger, noe som sikrer raske rundetider på racingbanen.
Suspensiongruppen er ansvarlig for å designe og utvikle komponentene som kobler bilen til veien, med hovedmål om å optimalisere dekkets kontakt med underlaget, opprettholde en stabil aerodynamisk plattform, og sikre forutsigbar kjøreatferd.
Gruppens arbeid innebærer å simulere, analysere og optimalisere bilens kinematikk og dynamiske oppførsel for å forbedre ytelse og kjøreegenskaper. Dette inkluderer omfattende bruk av CAD for detaljert komponentdesign og FEA for strukturanalyse, som sikrer at både metalliske og komposittbaserte komponenter opprettholder mekanisk integritet og har kontrollert deformasjon under belastning.
Embedded Electronics har som oppgave å sikre optimal ytelse og pålitelighet for bilen. De håndterer et bredt spekter av oppgaver, fra utvikling av spesialtilpassede kretskort (PCB-er) til å skrive og optimalisere programvare for mikrokontrollere. De leverer også kritisk sensordata til bruk av kontrollsystemene.
Gruppen har også ansvar for å omforme og fordele energien fra batteripakken til motorene gjennom en inverter med innebygget kontrollkort. Dette er et av de mest spennende hovedprosjektene innad i Revolve, og pusher grenser for effektivitet og innovasjon.
Disse medlemmene bruker høsten på å designe og utvikle spesiallagde kretskort, som de så produserer, tester og optimaliserer. Store deler av denne prosessen gjøres i samarbeid med industrien, noe som gjør erfaringene uvurderlig og enormt givende.
I tillegg er de ansvarlig for hele ledningsnettet i racerbilen, og integrering og sikring av alle elektroniske komponenter.
Powertrains hovedoppgave er å designe og bygge batteripakken som gir liv til bilen. Med krevende problemstillinger innen kjøling av battericeller, casing laget av kevlarkompositt og avanserte overvåkningssystemer vil Powertrain gi deg stor innsikt i utviklingen av flerdisiplinære produkter.
Designet av de ulike systemene skjer på verktøy brukt i industrien som blant annet Altium og 3DExperience, slik at du får verdifull erfaring så tidlig som mulig innen feltene du interesserer deg i.
Vi er på jakt etter nye battericeller som vil gi store forandringer på hvordan batteripakken er satt sammen, i både form og funksjon.
Dette er muligheten din til å bli med oss i en veldig spennende utviklingsfase, allerede som student.
Vil du være med å utvikle hjernen til en selvkjørende racerbil? I Autonomous Systems får du jobbe med avansert teknologi og bygge programvaren som gjør bilen i stand til å tenke og handle selv.
Autonomous Systems har ansvaret for å utvikle all programvaren som lar bilen forstå omgivelsene, ta egne beslutninger og kjøre autonomt. Gruppen kobler sammen alle deler av det autonome systemet – fra sensordata til kontroll og navigasjon.
Vi jobber med alt fra autonom kontroll og tilstandestimering til sensorfusjon, persepsjon, baneplanlegging og SLAM-algoritmer. Du kan velge å fordype deg i ett område eller bidra bredt på tvers av hele systemet.
I Autonomous Systems får du jobbe med banebrytende teknologi og ta del i fremtidens mobilitet. Bli med og gjør avansert teori om til ekte, intelligent bevegelse!
Vil du forme fremtidens elektriske racerbil med smart kontroll og avansert simulering?
Bli med i Control Systems-gruppen i Revolve NTNU og jobb med alt fra kjøretøydynamikk og regulering til høyrealistisk simulering og tilstandestimering.
Control Systems-gruppen utvikler programvaren som lar bilen forstå og kontrollere seg selv i sanntid. Enten det er gjennom Torque Vectoring, traction control, ABS eller sanntidssimulering, har gruppen ansvar for algoritmer og verktøy som maksimerer bilens ytelse og sikkerhet. Vi kombinerer teori, sensordata og racing-erfaring for å lage intelligente løsninger som gir konkurransefortrinn på banen.
Er du klar for å bruke kontrollteori i praksis?
Hvis du vil jobbe med høyytelses elektriske kjøretøy og ønsker at hver kodelinje skal gjøre en forskjell, så er dette muligheten for deg.
Vil du bygge smarte verktøy og forvandle data til et konkurransefortrinn på banen? Bli med i Data Engineering og bygg den digitale ryggraden som driver Revolve NTNUs racerbil!
Data Engineering utvikler og vedlikeholder programvaren og infrastrukturen som holder Revolve NTNU i gang. Fra å håndtere terabyte med sensordata fra over 300 sensorer i bilen til å lage verktøy for sanntidsvisualisering, testing og analyse, omdanner vi data til handlingsbar innsikt. I tillegg bygger vi systemer for oppgavestyring og samarbeid som gjør at hele teamet jobber effektivt både på og av banen.
Hvert år bygger vi en kraftig racerbil i verdensklasse – men den virkelige motoren er teamet, og vi har ingen drivkraft uten ledelse, business og markedsføring.
Avdelingen for business og markedsføring har hovedansvaret for at Revolve NTNU har samarbeidspartnere og finansielle ressurser som er nødvendig for å drifte det krevende prosjektet. I praksis fungerer Revolve NTNU som en tech-startup - og i enhver startup er forretningsutvikling og salg essensielt. Med salgspitching, innholdsskaping og arrangementer jobber vi for å sikre finansiering og promotere organisasjonen.
Hvert år jobber gruppen for å styrke partnerskap og signere nye avtaler med ledende industriaktører. Vi arrangerer både RevolveDagen, karrieredagen vår, samt deltar på konferanser og messer sammen med samarbeidspartnerne våre. Vi utvikler og implementerer organisasjonens kommunikasjonsstrategi på alle digitale plattformer - blant annet den blomstrende Instagram-siden vår med over 13K følgere.
Gruppen er også ansvarlig for konkurransen som går ut på å utvikle en pitch og business plan for en fiktiv startup.
Som en del av Business & Marketing kan du akselerere din karriere og ferdigheter. Bli en del av teamet for å bli en racer i forretningsutvikling!
Chassisgruppen har ansvaret for å utvikle, designe og produsere racerbilenes monocoque, som er bilens bærende struktur. Monocoquen støpes i karbonfiber, og gruppen sikrer høy produksjonskvalitet og en sømløs integrasjon av alle systemer. Resultatet er et lett, stivt og sikkert karosseri som legger grunnlaget for bilens ytelse.
Utviklingen av monocoquen foregår ved hjelp av avanserte verktøy: CAD-modellering i SolidWorks for presisjon og effektivitet, Abaqus for styrke- og stivhetssimuleringer, samt FiberSim for å optimalisere karbonfiber-oppsettet i støpeprosessen. Hver detalj vurderes nøye med tanke på vekt, stivhet og førersikkerhet. Dette er parametere som er avgjørende for konkurranseevne og regelverk.
Vil du være med å maksimere bilens ytelse ved avansert luftmanipulasjon?
Aerogruppa er ansvarlig for å designe, simulere og produsere vinkepakken med mål om å øke grep, redusere drag og forbedre bilens kjøreegenskaper. Dette gjøres gjennom iterativ 3D modellering i CAD, strømningsanalyse i CFD og strukturell validering i FEM. Festemekanismene dimensjoneres for å tåle de aerodynamiske kreftene. Komponentene produseres med avanserte karbonfiberteknikker.
Gjennom året jobber du tett med andre grupper for å sikre at løsningene integreres sømløst på bilen. Du vil få både den teoretiske og praktiske erfaringen som trengs, og du får vært med på hele prosessen - fra komponentene designes til de monteres på bil.