Bli med i Revolve NTNU!delse i praksis

Sitt i førersetet på Norges råeste studentprosjekt!

Søknadsfristen er utgått, men vi behandler fortsatt søknader som sendes inn

Ledige stillinger

Vi har disse ledige stillingene, vi leter etter engasjerte folk. SØK!!

Programvareutvikler

Som programvareutvikler er du med på å skrive analyseverktøyet brukt av Revolve NTNU.

Autonom Ingeniør

Utvikling av en selvkjørende racerbil. Alt fra deteksjon til planlegging av kjøring.

Embedded Ingeniør

Vær med å utvikle hardware og software på de elektroniske systemene slik at den nye bilen kan kjøre optimalt både autonomt og med sjåfør.

Prosjektet

Teori i praksis

Revolve NTNU er en studentdrevet organisasjon som fremmer innovasjon i verdensklasse, teamarbeid og ikke minst et miljø der teori blir til praksis. Vi deltar i verdens største ingeniørkonkurranse for studenter – «Formula Student» – med over 114 universiteter fra 38 land. På kun åtte måneder bygger vi som et team to racerbiler som står på startstreken i flere konkurranser i løpet av den påfølgende sommeren. Du får en unik erfaring og fantastisk opplevelse som medlem av Revolve NTNU.

Being a part of the Revolve NTNU team has been one of the single most defining experiences of my life, both on a personal and a professional level. Working together with highly motivated teammates, building a high performance race car within strict deadlines and budgets, and countering real world challenges, quickly accelerates learning and understanding, complementing theory learned at NTNU. Revolve NTNU gave me the experience and knowledge required to land my dream job.

Steffen Johnsen
Kongsberg Automotive

Having worked my way up, I appreciate that to develop a good grounding in engineering, practical experience is essential. Formula Student combines hands-on practical applications with students’ academic studies, but also gives experience in vital skills such as budgeting, project management and team work. Whether the competitors go in to motorsport or a different sector of engineering, Formula Student will help towards their future success.

Ross Brawn
Team Principal MERCEDES AMG PETRONAS F1 Team

Prosjektet

Våre filialer

Mekanisk

De mekaniske gruppene er ansvarlig for realiseringen av alle de tekniske systemene; fra komplekse komposittdeler til gir og motor. Gruppen består av undergrupper som alle har ansvar for egne systemer på bilen. Disse gruppene er Aerodynamics, Chassis, Suspension & Drivetrain og Driver Interface.

Elektrisk

El-gruppene er ansvarlig for realiseringen av de elektroniske systemene på bilen. Dette omfatter bl.a. batteripakken og utvikling av all elektronikk og embedded software. Dette gjøres av gruppene Embedded Electronics og Power Systems.

Innen dette inngår det kartlegging og planlegging av det kommende året sammen med styret og dine gruppeledere. Du vil også måtte koordinere og bidra på tvers av de elektrotekniske gruppene for å opprettholde den planlagte progresjonen. Du arbeide med alt fra avansert batteriteknologi, kompleks elektronikk og kodeutvikling for embedded design.

Det er fordelaktig om man har noe erfaring innen elektronikk og programmering eller en stor interesse for dette. Erfaring i å arbeide i team, gjerne tverrfaglig vil være verdifullt om du søker på denne stillingen.

Software

Software-gruppene har hovedansvaret både for software på bilen og software som interagerer med bilen. 

Det finnes tre software-grupper, og disse er Autonomous Systems, Control Systems og Software Development. Den førstnevnte gruppen har ansvar for software som gjør bilen selvkjørende, og dette gjøres i samarbeid med Control Systems. Control Systems har ansvar for at bilen oppfører seg optimalt på banen, både autonomt og med fører i bilen. 

Til sist har vi gruppen Software Development, som driver med applikasjonsutvikling. Denne gruppen har ansvaret for Revolve NTNUs egenutviklede programvare — Revolve Analyze — som brukes til å finjustere ytelsen til racerbilen.

Markedsføring

I denne gruppa får man erfaring i å jobbe med bedrifter av alle størrelser, kreativt arbeid innenfor film, foto, sosiale medier og grafisk design, samt styring av organisasjonens økonomi. I tillegg planlegger og gjennomfører en Revolve NTNU sine to årlige arrangementer: RevolveDagen og avduking av den nye bilen.

Markedsføringsgruppa har hovedansvar for å innhente nye sponsoravtaler og følge opp eksisterende avtaler. Gruppa har også ansvar for markedsføring og våre offentlige sider som nettsiden og sosiale medier.

Det Nyeste Prosjektet

Superbilen

Tidligere har Revolve NTNU lagd to biler i året; én som krever sjåfør, og én som er selvkjørende.
I år skal disse kombineres til én superbil som kan kjøre både med og uten sjåfør.
Dette er et helt nytt prosjekt som vil ta laget til nye høyder.

Tar du utfordringen?

Under finnes beskrivelser av stillingene som er utlyst

Spørsmål kan sendes til sigurd.wernertorgersen@revolve.no

styret
marketing
software development
embedded electronics
power systems
aerodynamics
chassis
suspension & drivetrain
driver interface
control systems
autonomous systems
SJÅFØR

Styret

Styret har ansvaret for å styre organisasjonen og prosjektet. De jobber tett med gruppelederne for å sikre fremgang i prosjektet, ta større beslutninger og sørge for at budsjetter blir holdt. I tillegg er styret ansvarlig for utviklingen av organisasjonen, HR og alle andre aspekter av det å lede en mellomstor ingeniørorganisasjon.

Klikk på de ulike stillingene for å lese mer om dem.

Nestleder og HR-ansvarlig

Marked- og finanssjef

Nestleder og HR-ansvarlig

Stillingen tidligere kun kalt Nestleder, har vi valgt å endre til Nestleder og HR-ansvarlig for å øke fokuset på HR-ansvaret som faller på denne stillingen, og for å ha en tydeligere arbeidsfordeling mellom prosjektleder og nestleder. Medlemmene i Revolve NTNU er dedikerte og villig til å gi mye. Nestleder og HR-ansvarlig vil være ansvarlig for at alle medlemmer i Revolve får det de trenger fra organisasjonen for å yte maksimalt. Dette kan være i form av å tilrettelegge for gode rutiner på arbeidsplassen eller ved å arrangere sosiale arrangementer og team-building-aktiviteter.

Nestleder og HR-ansvarlig vil også være ansvarlig for opptak og bistå prosjektleder der det trengs. Vervet krever ingen forkunnskaper, men det krever at man er flink til å jobbe i team og spille andre gode. Alt fra prosjekt- og personalledelse til kunnskap om det tekniske, økonomiske eller andre aspekter av organisasjonen kan være til nytte for posisjonen.


Spørsmål om stillingen kan sendes til sigurd.wernertorgersen@revolve.no

Søk her
apply here

marketing

Ansvarsområder

Key Account Manager

Financial Accountant

Arrangement

Film og foto

Sosiale Medier

Grafisk design

Nettsideutvikling

Om gruppa

Markedsføringsgruppa har hovedansvar for å innhente nye sponsoravtaler og følge opp eksisterende avtaler. Gruppa har også ansvar for markedsføring og våre offentlige sider som nettsiden og sosiale medier. Gruppa planlegger og holder vår årlige karrieredag, RevolveDagen, avdukingen av den nye bilen og lagets deltakelse på eksterne arrangementer.

Markedsføringsgruppa planlegger også lagets reise på konkurranser rundt om i Europa. På konkurranse er gruppa ansvarlig for Business Plan Presentation, en presentasjon som krever tverrfaglig kunnskap innen produksjon, økonomi og markedsføring, og er helt avgjørende for lagets plassering på konkurranse.

Denne stillingen er perfekt for deg som ønsker å lære alle de ulike aspektene innenfor markedsføring og jobbe i lag med andre i et allsidig team.

Spørsmål om stillingen kan sendes til sigurd.wernertorgersen@revolve.no

Søk her
apply here

software


development

Ansvarsområder

Utvikling av web-applikasjoner

Serverdrift

Utvikling og vedlikehold av Analyze

Om gruppa

For å kunne finjustere bilens ytelse, overvåke kritiske systemer og analysere telemetridata fra bilene, har Software Development-teamet i Revolve utviklet egen programvare — Revolve Analyze. Programmet er skreddersydd for Revolve NTNUs formål, og er ekstremt viktig for å kunne kontrollere bilens tilstand mens den kjører, samt analysere data i etterkant. Innhentet data brukes til å forbedre design av bilens komponenter, og til å optimalisere ulike parametere slik at bilen oppfører seg optimalt på banen og kjører så fort som mulig.

Racerbilene til Revolve NTNU er utstyrt med over 300 sensorer, og data fra alle disse må kunne analyseres i sanntid mens bilen kjører. Som Software Engineer får du være med og videreutvikle Revolve Analyze, med teknologier som Django, .NET/C# og JavaScript. Analyze er skrevet i .NET/C# og bruker verdens raskeste WPF-grafer for å fremstille data. Det vil også være mulighet for å utvikle nye webløsninger, noe som er en ypperlig mulighet til å lære mer om webutvikling og hvordan man går fra idé til kode. Kanskje sitter du på en god idé som blir vårt neste store prosjekt?

Ønsker du å lære om programvareutvikling og jobbe med et stort programmeringsprosjekt? Søk stillingen Software Engineer!

En annen stilling som faller inn under denne gruppen er stillingen System Administrator. Dette er en god mulighet til å lære å administrere og vedlikeholde servere, samt forbedre sikkerheten til Revolve NTNU. Høres dette interessant ut? Søk stillingen System Administrator!

Ønsker du å sitte i førersetet av denne gruppa? Søk gruppeleder!

Spørsmål om stillingen kan sendes til emma.vaage@revolve.no

Søk her
apply here

embedded


electronics

Ansvarsområder

Styresystem for akkumulator

Demperkontroll

Utvikling av inverter

Sikkerhetssystem

Sensorer

Estimering av SoC og SoH

Kjøretøyskontroll

Om gruppa

Embedded Electronics har ansvar for sensorer, kretskort, datainnhenting og kommunikasjon mellom de forskjellige modulene. Dersom du kunne tenke deg å lære om en av de største og mest fremtidsrettede feltene akkurat nå, så er dette gruppen for deg! Her vil du få bryne deg på kretskortdesign, embedded-kode, sanntidssystemer, produksjon og mye mer. For å kunne kutte hundredels sekunder på banen bruker vi toppmoderne utstyr, som vil gi deg verdifull erfaring. Det er selvsagt nyttig med erfaring, men det vi virkelig ønsker er motiverte personer som har et ønske om å bli blant de aller beste innen feltet.

Spørsmål om stillingen kan sendes til hakon.liverud@revolve.no

Søk her
apply here

power


systems

Ansvarsområder

CAD av akkumulator

Håndtering av akkumulator

Kjølesystem

CAD-ansvarlig elektrisk

Ledningsnett

Om gruppa

Power Systems-gruppen er ansvarlig for å forsyne stabil høyspenning fra vår egendesignede batteripakke, også kalt akkumulatoren, til de fire el-motorene på bilen på en mest mulig effektiv måte. Implementasjon av overvåkningssystemer for å sørge for at enhver feil i det elektriske systemet ikke vil kunne utgjøre en helserisiko for sjåføren eller andre er en essensiell del av gruppas ansvar.
Gruppen sørger også for at kjøling av batteri, motorer og inverter går som det skal slik at dette ikke overopphetes.

På denne gruppen får du en erfaring svært få i Norge har, og du får med det en god mulighet til å bli en del av Norges neste industrieventyr, nemlig batteriindustrien!

Spørsmål om stillingen kan sendes til elias.kalland@revolve.no

Søk her
apply here

aerodynamics

Ansvarsområder

CAD og CFD

Festing og produksjon

Validering og simulering

Om gruppa

For å øke marktrykket på dekkene og dermed bilens grep, utnytter vi luftstrømmene rundt bilen  for å øke den maksimale hastigheten i svinger. Aerodynamikkgruppen har ansvaret for å designe og produsere en fullverdig vingepakke. Vingepakken designes ved iterativ bruk av avanserte CFD-simuleringer og analysering av resultatene. De fleste komponenter består av kompositter som gruppen selv produserer. Dette medfører et ansvarsområde for å utføre analyser av komposittstrukturer og lay-up, og design av innfestninger av gruppens komponenter til monocoque. I motsetning til annen lignende racing er det få begrensninger til designet som gjør at kreative løsninger kan bli tatt i bruk. Som medlem av Aerodynamikkgruppen vil du ha muligheten til å benytte deg av supercomputeren Fram, for å kjøre simuleringer som ellers ikke ville ha vært mulig med ordinære datamaskiner. Etter et år med Aerodynamikk vil du ha mestring innenfor avanserte programmer som STAR CCM+ (CFD), Abaqus (FEA) og Solidworks (CAD), i tillegg til å mestre produksjon av karbonfiberdeler.

Spørsmål om stillingen kan sendes til borge.nyland@revolve.no

Søk her
apply here

chassis

Ansvarsområder

CAD

Slagdemper og fibersim

Simulering

SES (strukturell likevekt)

Om gruppa

Monocoquen er bilens selvbærende karosseri og produseres i karbonfiber med kjernemateriale. Chassis-gruppen planlegger, designer og produserer en fullverdig monocoque i komposittmateriale. Monocoquen er bilens hovedstruktur, og denne gruppen er dermed også ansvarlig for integrasjon av alle de andre systemene som enten skal inn i eller festes på monocoquen. Av denne grunn må gruppen ha god oversikt over alle andre systemer på bilen. Ansvarsområder i denne gruppen innebærer blant annet analyser og tester av komposittstrukturer, lay-up og sandwich-struktur i monocoque, lokale forsterkninger (inserts) i monocoquen, kræsjstrukturen til bilen og roll hoops. Avhengig av stillingen du vil ha i gruppen, vil du etter et år ha tilegnet deg gode kunnskaper i bruk av programmer for Solidworks (CAD), Abaqus (FEA), du vil lære mye om komposittmaterialer og du vil få ha gjennomgående god kjennskap til bilen og alle systemene den inneholder. Gruppen reiser ned til Kongsberg i starten av vårsemesteret og produserer selv monocoquen på verkstedet til Kongsberg Gruppen, noe som gir en helt unik erfaring med produksjon av en avansert karbonfiberstruktur. Etter fullendt år vil medlemmene sitte på kunnskap og erfaring med karbonfiber som få andre i Norge har.

Spørsmål om stillingen kan sendes til christina.hardeland@revolve.no

Søk her
apply here

suspension &


drivetrain

Ansvarsområder

Bremsesystem

Motor og girboks

Felger

Strukturelt – hjuloppheng

Bilens dynamikk

Om gruppa

Suspension & Drivetrain er ansvarlig for å designe, produsere, teste og sammenstille bilens hjuloppheng. Hjulopphenget skal gi bilen de kjøreegenskapene den trenger for å beholde grepet i hjulene i enhver situasjon. Det skal også sikre god feedback til fører, gi ønsket akselerasjon og bremsekraft, og være pålitelig. Et godt design er derfor helt avgjørende for rundetidene i konkurransen. Gruppa er ansvarlig for alle de mekaniske systemene på bilen, som utgjør hjulopphenget, bremsesystemet, hjulopphengsgeometri, dempersystem, stag, motor, girboks og felger. I denne gruppen vil du få jobbe med et helt eget system, som du alene vil være ansvarlig for og som du skal bli ekspert på. Arbeidet involverer mye 3D-modellering, simulering, styrkeanalyser, maskintegning, testing, utregninger og maskinering.

Spørsmål om stillingen kan sendes til carl.rokkones@revolve.no

Søk her
apply here

driver


interface

Ansvarsområder

Styresystem

Pedalboks

Ergonomi

Om gruppa

Driver Interface er ansvarlige for at bilens potensiale kan bli utnyttet i størst mulig grad av sjåføren under kjøring, samt legge til rette for de samsvarende førerløse systemene. Gruppen er derfor ansvarlig for å skape alt sjåføren er i kontakt med inne i cockpiten; styresystem, pedal boks og ergonomi. Å designe disse systemene slik at impulser fra bilen blir til god feedback og samtidig være pålitelig er essensen av Driver Interface. Du vil som medlem være ansvarlig for et av systemene, både den manuell og autonom delen, og med det sette deg inn i relevant teori og kjente konsepter. Bruk så dette til å utvikle, brukertest, 3D-modellere, simulere, lage maskintegninger, plassere aktuatorer, og til slutt ferdigstille det fysiske produktet.

Spørsmål om stillingen kan sendes til simen.tufte@revolve.no

Søk her
apply here

control


systems

Ansvarsområder

Adaptive dempere

Kontrollsystemer

Rundetidsimulering

Tilstandsestimering

Om gruppa

Control Systems-gruppen har ansvar for at bilen oppfører seg optimalt på banen, både med en sjåfør bak rattet og når bilen kjører autonomt. For å kunne oppnå dette, utvikles det en rekke kontrollsystemer på gruppen. Et av disse kontrollsystemene er torque vectoring-algoritmen, som beregner optimal motorkraft til hvert hjul flere hundre ganger per sekund, for å presse bilen og dekkene mot grensen til hva som er fysisk mulig. Modellering og simulering av bilens oppførsel er en en av grunnstenene i gruppen, og gjøres både for utvikling og testing av kontrollsystemer, i tillegg til å kunne gjøre gode designvalg for den neste bilen basert på rundetidssimulering. Gruppen utvikler nemlig et optimalisering og simuleringsprogram som finner den optimale veien gjennom en bane, hvor man så kan endre ulike parametre ved bilen og se effekten av det, som brukes på tvers av organisasjonen for å kunne gjøre gode designvalg for å oppnå lavest mulige rundetider. Som medlem i Control Systems gruppen vil man jobbe med avansert kontrollteori, tilstandsestimering, optimalisering og modellering innen et av de mest banebrytende fagfeltene innen motorsport.

Spørsmål om stillingen kan sendes til eskil.mogstad@revolve.no

Søk her
apply here

autonomous


systems

Ansvarsområder

Deteksjon av kjegler ved hjelp av Lidar

Tilstandsestimering

Kartlegging og lokalisering

Planlegging av kjøretøyets bane

Kontroll

Om gruppa

En autonom bil må kunne kartlegge og forstå sine omgivelser for å navigere gjennom ukjent terreng. For selvkjørende biler er det viktig at dette gjøres så effektivt og raskt som mulig. Autonomous Systems-gruppen har som hovedansvar å videreutvikle banebrytende software for å lage den raskeste autonome bilen i Formula Student.

Vi tar i bruk det nyeste innen sensorteknologi for å detektere og klassifisere omverdenen. Denne dataen blir behandlet av metoder innenfor maskinlæring for å identifisere banen i det som kalles Detection-systemene. Videre blir dette brukt til kontinuerlig å lokalisere bilens posisjon samtidig som banen oppdateres i SLAM (Simultaneous Localization And Mapping). Kartet fra SLAM blir sendt videre til Path Planning, som har som oppgave å finne den beste veien gjennom banen. For å faktisk få bilen til å følge veien må den optimaliseres og behandles av gruppen Control Systems, som du kommer til å samarbeide tett med som medlem i Autonomous Systems. 

Som medlem av Autonomous Systems vil du få dyp teknisk innsikt i de autonome systemene til en selvkjørende bil, samt mulighet til å designe dine egne løsninger og jobbe i et teknisk team som utvikler en førerløs racerbil i verdensklasse.

Vi ser etter både medlemmer og gruppeleder!

Spørsmål om stillingen kan sendes til emma.vaage@revolve.no

Søk her
apply here

sjåfør

Ansvarsområder

Trening i simulator

Trening i gokart

Utvidede ansvarsområder under testing

Analysering av kjøredata

Forståelse av bilen dynamikk

Om gruppa

Denne stillingen kan bare søkes på i tillegg til en annen stilling. Skriv isåfall om dette i søknaden din. 

Som sjåfør blir du en av få som får muligheten til å kjøre en av Norges raskeste elbiler. Dette kommer da med ansvar for å lære seg den nødvendige teorien man trenger for å kunne gi tilbakemeldinger på bilens oppsett. Over sommeren vil man også være en viktig stemme når det gjelder tuning av mekaniske oppsett og bilens torque vectoring-system. Vervet vil også tilby gokartkjøring som øving før bilen er produsert og montert slik at sjåførene kan lære seg å kjenne bil før de blir satt i den helt nye elektriske racerbilen. Av sjåførene forventes det også at de stiller seg tilgjengelig over hele sommerferien da de trengs til å teste bil og kjøre på konkurranse. Stillingen innebærer forståelse for de mekaniske og elektriske systemene slik at man bedre kan forstå bilens oppførsel. Vervet tilbyr både teori, fysisk aktivitet, systemforståelse og en akselerasjon du ikke finner andre steder.

Spørsmål om stillingen kan sendes til asbjoernringnes.verlo@revolve.no

Søk her
apply here